Bij Sunika zijn we maar al te trots om het merk Karhu te kunnen verkopen. Het van origine Finse hardloopmerk heeft zijn strepen bij de sneakerliefhebbers zeker verdiend, maar waar liggen de wortels van Karhu?
Karhu is beer vertaald uit het Fins, vandaar ook het logo van de beer. Het merk levert al meer dan 100 jaar technische hardloop- en outdooruitrusting. In 1916 is Karhu ontstaan als onderdeel van Ab Sport Artiklar en sindsdien timmeren zij hard aan de weg. Naast sneakers maakte Karhu ook speren, ski’s en materialen voor discuswerpen.
Eén van de krachten van Karhu is de kwaliteit van zowel de sneakers als de materialen. Dit bleef niet onopgemerkt bij vele sporters en zodoende werd het merk door menig sporters gedragen tijdens de Olympische spelen. Hierdoor kreeg Karhu veel aanzien en groei.
Waar nu de grote ‘M’ zichtbaar is op de sneakers van Karhu, is dat niet altijd zo geweest. Voorheen hadden zij drie strepen op hun sneakers. Deze strepen hebben zij in 1951 verkocht aan Adidas voor een respectievelijke 1600 euro en twee flessen whisky.
In de jaren 70 hebben zij hun succes uitgebouwd mede door een nieuwe middenzool in de sneakers te verwerken, de ‘Air cushion’. Deze middenzool gaf meer comfort en stabiliteit. Van dit model zijn er meer dan één miljoen verkocht.
De groei en ontwikkeling van Karhu kon niet aanblijven, in de jaren 80 kenden zij een flinke terugval. Mede doordat zij de productie in Finland hielden, terwijl de concurrentie naar Azië ging, zagen zij de verkopen achteruitgaan.
Karhu is nu helemaal terug met hun sneakers. Denk hierbij aan de Karhu fusion 2.0 of de Karhu Aria. Ze hebben een uitstekende comeback, wat niet gek is gezien de verschillende colourways en hun uitmuntende kwaliteit.
Wil je ervaren hoe de Karhu sneakers vallen of ben je al overtuigd? Kom langs in onze winkel of bestel jouw nieuwe paar online!